VOZNJA



Provjera
Prije pocetka voznje motociklom dobra je ideja da se uradi par provjera da se uverimo da sve funkcionise ispravno.
Sta je potrebno provjeriti?

Gume: Generalno je potrebno provjeriti stanje guma, jer bez njih necemo nigdje stici.

Da li ima u gumama  neki strani objekt ( ekseri staklo sarafi ...) koji moze prouzrokovati gubitak pritiska u gumama ?
Da li ima dovoljno sare na gumi? Celave gume mogu biti ok na suvom putu ali na vlaznom putu?
Da li je pritisak guma ok? Nedovoljan pritisak gume moze prouzrokovati skliznuce motora sa puta .

Lanac/ Kais:
Lanac – odgovarajuca zategnutost, podmazanost, bez hrdje i prasine
Kais– bez necistoca

Kablovi:
Da li se kablovi pomjeraju lagano?
Da li su kablovi negdje zapeli?

Svjetlo:
Da li sva svjetla na motociklu rade? Prednje svjetlo, stop svjetlo, zadnje svjetlo i zmigavci. Nije dobro vrijeme za provjeru, sta nije uredu sa vasim svjetlima, kada ste kilometrima daleko od kuce i priblizava se mrak.

Ulje: Da li je nivo ulja odgovarajuci?
Gorivo
Rashladna tecnost
Ulje u kocnicama
Provjera je dobra da se uoce potencijalni problemi i da se izbjegne katastrofa koju mogu izazvati ti problemi

Provjera stanja motora nakon voznje je takodje veoma pozeljna kao i predhodna povjera prije voznje jedina je razlika u tome kada se obavlja. Provjera nakon voznje ima  prednosti jer se problemi uocavaju na vrijeme tako da imate vremena da ih otklonite prije sledece voznje tako da izbjegnete da u nestrpljenju sjednete na motor i ne izvrsite predhodnu provjeru. Provjerite motor prije i posle voznje. Za svaki slucaj




Polozaj na kolovoznoj traci .

Kolovozna traka je obicno oko 3 metra siroka, dok je motocikl oko 50/tak cm  To znaci da je mnogo neiskoristenog prostora oko motocikla. Imati dovoljno prostora je velika prednost ali tu postoje i par stvari koje mogu doprinjeti da neispravan polozaj poveca mogucnost za nastanjenje saobracajke .

Diagram 1.1 ilustruje da kolovozna traka moze da se podjeli na tri linije , lijeva (A), srednja (B) i desna (C). U koji liniji je najbolje biti ? Pozicija  (A)  bi bila najbolji izbor za vecinu vremena. Kada kazem vecinu vremena jer neke situacije mogu izazvati da vozac izabere drugu liniju (B) ili (C) za krace vrijeme. To daje najbolju mogucnost da bajker ima dobru preglednost kao i da bude dobro uocen od stane drugih vozila.

Nije preporucljivo voziti se srednjom linijom jer je to podrucije izmedju tockova automobila gdje se skuplja, pjesak, prasina i frakcija, a tu se takodje mogu pronaci i ulje koje je iscurilo iz kartera, rashladna tecnost i drugi klizavi fluidi koji su iscurili iz vozila.






Za poziciju (C) je uobicajeno da bajker nije dovoljno vidljiv za ostale vozace kao i da sam polozaj ohrabruje druge vozace da sa bajkerom podjele kolovoznu traku a to je prikazano na dijagramu  1.1A. Gdje vozac plavog vozila pokusava da pretekne bajkera u samoj liniji, sto moze bajkera najtjerati van puta.
Mnogi bajkeri su obicno brzi od vecine vozila na putu, pa mogu smatrati da ovakva situacija je veoma rjetka, ali vecina njih se suocila, nerjetko, sa time da vozilo iz suprotnog smjera koje pretice ne vodi racuna da mu motocikl dolazi u susret i da uzima traku tjerajuci bajkera skroz u desnu ivicu kolovoza a cesto i sa puta. Zauzimajuci lijevu putanju u svojoj kolovoznoj traci smanjujete ovu mogucnost, osim ako iz suprotnog smjera ne dolazi potencijalni ubica, ( tada je ne bitno na kojoj si putanji) kojih je nazalost sve veci broj ovih dana na putevima.







Vidjeli smo da putu sa jednom kolovoznom trakom je najbolja pozicija lijevu stranu puta. ( budite oprezni u Republici Srbiji je zakonski dozvoljeno samo 1,6 od desne ivice kolovoza, iako nisam cuo da je neko platio kaznu za to, treba biti oprezan, kod nas u BiH nema takvog ogranicenja). Na auto putu ili putu sa vise kolovoznih traka koja je pozicija najbolja?





Diagram 1.2 pokazuje najbolju poziciju kada je dozvoljeno parkiranje na jednoj kolovoznoj traci.


Diagram 1.3  ili auto put pozicije prema traci koju zauzimate.

Najbolji savjet je da nevozite po bjeloj liniji i da izbjegavate srednju traku .
Unutar linija (A i C) smatra se da je sigurnije jer je bajker izlozen opasnosti samo sa jedne strane.

Dok vozite unutar srednje trake (B), ranjivi ste sa obe strane. Naravno kod nas su  jos retki putevi sa tri trake u jednom pravcu tako da necemo biti u iskusenju da pogrijesimo.

Slijepe tacke 

Jedna od najopasnijih situacija u kojoj se motociklist moze naci je preticanje vozila koje se priblizava raskrsnici ili koje se sprema da pretekne vozilo ispred. Mnogi bajkeri nisu svjesni da automobili imaju slijepe tacke ( podrucija koja nisu pokrivena retrovizorima u automobilima i kamionima) u kojima vozaci nemogu ili otezano mogu da uoce druge ucesnike u saobracaju, pogotovu motocikl radi malog gabarita.  Mnogi vozaci prilikom manevara skretanja i menjanja klovozne trake ne provjeravaju slijepe tacke vec samo koriste retrovizore (ako ih i koriste) Kao bajker vi nezelite da se nadjete u slijepoj tacki kada vozac veceg vozila od vaseg  ispred vas odluci da izvrsi neku radnju u vecini slucajeva bez pokazivaca pravca. Mnogi bajkeri prilikom preticanja oslanjajuci se na iskustvo vise gledaju u ruke vozaca automobila nego u pokazivac pravca .
Diagram 2.1 pokazuje gdje se nalaze slijepe tacke na automobilu, to su podrucija gdje bajker ne bi treba povoditi mnogo vremena. Najbolje se utvrdjuje gdje su slijepe tacke vozaca ispred vas je da pogledate u njegove retrovizore i ako nevidite njegovo lice .... pogodite sta? To znaci da ste nevidljivi za vozaca osim ako on ne okrene glavu da pogleda slijepe tacke prije njegovog poteza. A koliko ste vozaca vidjeli da to rade?






Diagram 2.2 pokazuje gdje su slijepe tacke na vecem kamionu. Slijepe tacke na kamionu su veca podrucija nego na automobilu posebno podrucija direktno iza prikolice . . naravno da je lako zamisliti kako nesto tako malo kao motocikl moze biti izgubljeno iz vida tamo negdje nazad. Najbolje je voziti na distanci iza kamiona ili uci u podrucije koje je pokriveno retrovizorom i vidjeti da li vas je vozac vidio jer vecina vozaca kamiona su iskusni i kada vas jednom uoce imati ce vas u vidu.











Kako u vecoj guzvi ne biti u necijoj slijepoj tacki. Sta uraditi tada. Bajkeru bi bilo najbolje da kada vozi pored nekog vozila bude u poziciji neposredno ispred srednjeg stuba na vozilu  ili  skroz nazad, tako da lako moze biti uocen od strane tog vozaca  Diagram 2.3 pokazuje kako bajker lako moze proci kroz slijepe tacke vozila i zauzeti polozaj na lijevoj stani linije.











Zajednicka greska mnogih bajkera je da nenamjerno prilikom promjene trake ulaze u slijepu tacku automobiula. Diagram 2.4 mozemo da vidimo kako bajker zauzima polozaj (A) direktno u slijepoj tacki vozila # 1'. Ako bi taj vozac odlucio da promjeni traku bajker bi bio oduvan sa puta. Primjeticemo da bajker u polozaju (B) ostaje van slijepe tacke vozila broj #1’. Takodje priblizavajuci se vozilu broj  # 2 on ostaje u liniji vozacevih retrovizora sto je moguce duze.












Nemoguce je ucestovati u saobracaju a da nebudete u necijoj slijepoj tacki, medjutim cilj je sto krace biti tamo. Zato obilazite i preticite sto prije moguce. Kako vidmo na slici ispod na prvoj poziciji motocikl je iza automobila i vidljiv je na centralnom retrovizoru na poziciji dva motocikl je na lijevoj strani trake kako je i preporucljivo za voznju gdje je vidljiv na lijevom retrovizoru, medjutim na poziciji tri i cetiri motocikl nestaje iz vidokruga, zato u poziciji tri i cetiri nemojte se dugo zadrzavati jer se izlazete opasnosti. Znaci prilikom preticanja radnju izvrsiti sto prije, ne samo radi slijepe tacke nego i zbog toga ako previse sporo izvrsite radnju, neotkriveni vozacki talenat u putnickom vozilu moze to shvatiti kao poziv za trku pa ce vam se prikaciti sledecih par kilometara. Zato kada ste otpoceli preticanje treba maksimalno ubrzati i odmaci izvan vidokruga vozila. Takodje ne treba provesti previse vremena iza vozila koje ste sustigli jer ce ono vremenom poceti da povecava brzinu, ugrozavajuci i sebe i vas. Zato prva prilika brutalno ga uzeti i iza prve krivine nastaviti svojim ritmom. Ulaziti u trku sa vozilima je najveca glupost jer je vozac auta zasticen metrom lima, a bajker, jedino svojom gluposcu.

Na dijagramu 3 vidimo kako izgleda motocikl iz perspektivne retrovizora u putnickom vozilu.


Dijagram 3.


 Prolazak kroz krivnu

Jurite putem i kako ulazite u krivinu osjecate kao idete previse brzo i vec se vidite u drvu preko puta ceste. Sta uraditi? Kociti? Zavrnuti Gas? Produziti pravo? 
Vjerovali ili ne veliki broj neiskusnih bajkera bice u nevolji. Kao pocetnik bajker se priblizava krivini insktiktivno ce gledati direktno u nepomicni objekat kao je drvo ograda is, Gledajuci u objekat u krivini stvara situaciju u kojoj bajker osjeca da je usao previse brzo i uzrokuje panicnu situaciju. 




 Sta vecina pocetnika ne shvata je da ce motocikl ici u pravcu gdje on gleda gledaj drvo i pogodices drvo.

Ako bajker okrene glavu i gleda kroz krivninu tada ce i motocikl ici u tom pravcu  (dio B).
Tako da odgovor je na pitanja od pocetka clanka nije niti jedno od ponudjenih, stariji bajkeri kazu zavali ga moze on puno vise nego sto ti mislis. 
Jedna od stvari koju nezelite da uradite jeste da dramaticno promjenite brzinuu krivini jer to ce poremetiti ravnotezu motocikla i uzrokovace da izgubite pravac odnosno putanju koju ste zauzeli za prolazak kroz krivnu. Vecina motociklista moze da ubrza, skrene i zaustavi se ekstremno dobro ali oni nevole da rade vise od jedne stvari u isto vrijeme.
Jedna stvar koju neiskusni bajker previdja jeste koliko motocikl moze da se nagne ( klirens) prije nego sto isklizne. Ako ste gledali motociklisticke trke onda vam je vjerovatno jasno.




Moram reci koliko ce se motor moci  oboriti zavisi od cistoce podloge kao i dostupne putanje. Vidno cista i suva podloga pruza vece mogucnosti nego vlazna obojena i praznjava povrsina.
Sledeca greska koju pocetnik bajker pravi jeste da krivnu pravi uzom nego sto jeste. Tako da oni skrecu previse rano cime sebi otezavaju prolazak kroz krivne. 


Uzimjuci previse usku putanju u Diagramu 3.2 bajker ce se suociti sa nekoliko izazova.
Jer tako on ne moze izbjeci ulje, pjesak ili neki drugi predmet koji se moze naci na putu (A), ili kola koja sjeku krivinu(B).
Jos ako je pogled usmjeren u drvo, eto katastrofe.
Jos jedan problem sa kojim ce se suociti bajker koji uzima usku putanju je da ce ga putanja na izlasku iz krivine dovesti blizu bjele linije..


Diagram 3.3 Pokazuje ispravnu putanju prilikom prolaska kroz krivniu.Primjeticemo da vozac skrece puno kasnije dajuci sebi kompletan pogled iza krivine.Bajker je ovako spreman da izbjegne prepreke jer je u mogucnosti da ih vidi ranije .
Na dijagramu 3.4 vidimo razlicite putanje i prolaske kroz krivnu.


                                             Dijagram 3.4




Ako zelite da se uvjerite koliko ste spremni da uocite opasnost i da reagujete na vrijeme u prilogu je link do programa koji ce simulirati par situacija, program je na engleskom jeziku.



PODIZANJE MOTORA SA TLA

Podizanje motocikla sa tla je veoma naporan posao i cesto nam je potrebna pomoc, medjutim evo jedne tehnike koje ce nam omoguciti da podignemo motocikl sa tla bez muke, naravno tudji motocikl posto nemamo namjeru padati.
Naravno ne treba napominjati da motocikl mora biti ugasen.
1. Stati ledjima okrenut motociklu ispred vozacevog sjedista.
2. Desnom rukom uhvatiti lijevu rucicu upravljaca
3. Lijevom rukom uhvatiti ram ispod sjedista, stim da je efikasnije sto je ruka bliza tjelu.


Iz ovog stava odgurnuti se nogama, ne dizati ledjima ako necete da imate posledice.





tlo ispod nogu ne bi trebalo da bude klizavo 





iz ove pozicije oprezno spustite bocnu nogaru i posao je zavrsen. Kada je motor na tlu sa druge strane isti je postupak s tim sto bocnu nogaru odmah spustite. 
Lakse je nego sto izgleda, nisam probao, cuo iz prica.